Remontoimme 60-luvun rintsikkaamme, ja nyt pähkäilen kylpyhuoneen ja saunan laattojen kanssa. Alkuperäiset lattialaatat olivat Pukkilan kuusikulmaisia, kuten näissä "kuuluukin" olla, ja samoja haluaisin takaisin. Nyt en keksikään mitä laittaisin seinille, kun haluaisin säilyttää vanhan tunnelman, mutta kuitenkin päivittää sen tälle vuosituhannelle. Vanhat seinälaatat on aika vintagea, tummanvihreitä ruudullisia, ja mietin jos säästäisi niitä ehjänä ja laittaisi esim. suihkujen kohdalle niistä tehosteraidat. Olisiko loppuseinä sitten vain tavallista valkoista laattaa? Näyttänee ehkä hiukan vanhanaikaiselta sillä tavalla. Tiililadonta olisi mieluinen, mutta sitten tehosteraita näyttää hassulta...
Seinät tulevat siis laatasta kokonaan suihkuhuoneeseen ja saunan puolelle yksi seinä kiukaan taakse. Lattia on yhtenäinen molempiin huoneisiin, mutta seinät voivat olla erilaiset saunan ja suihkun puolella.
Olen nyt vähän jumissa tämän kanssa, hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
annakoo, 2014-05-27
Meillä on vähän samanlainen tilanne, nyt pitäisi uusia kuusikymmentluvun kylpyhuone (vaikkakin 20-luvun kerrostalossa). Putkiremontti tulossa, ja haluaisin lattiaan 60-luvun kuusikulmaisten Pukkilan laattojen tilalle uudet samanlaiset, mutta modernimman väriset. Nykyiset ovat "likaisen" beessit, jotka maalattu beessillä alkuperäisen kitinvärisen päälle.
Kuulin, että kuusikulmaisia saa myös mustina, ja niihin kun yhdistä tumman sauman, niin uskoisin että ilmeestä tulee melko moderni mustavalkoinen, jos yhdistäisi valkoiseen tiililadottuun vaakalaattaan. Olen nähnyt myös tosi kivoja seiniä, jossa valkoiseen neliön malliseen "peruslaattaan" on laitettu tumma saumaus. Tekee ilmeestä kuuskytlukuisen mutta kuitenkin on kiinni tässä ajassa, kun kalusteet ovat modernit.
Nuo vanhat tummanvihreät laatat kuulostavat tosi sympaattisilta, mutta itse en yhdistäisi niitä uuteen vaan tekisin suihkutilasta reilusti uuden ja modernin vaikkakin kuuskytluvun vivahtein ja senaikaista muotokieltä kunnioittaen. Jos vanhat laatat haluaa säilyttää, niin riittäisikö niistä koko seinällinen saunan puolelle kiukaan taakse? Tai stten jätät vain yhden laatan ja upotat sen johonkin kohtaan seinää kuriositeetiksi, joka on vähän kuin taulu muistuttamassa vanhasta.
Laitahan kuvia albumiin kun lopputulos on valmis. Meillä menee vielä vuoden verran putkirempan odottelussa, joten on vielä aikaa imeä ideoita...