Hei kaikki,
etenkin te, joilla on hiljattain tehty tai uudistettu vaatehuone! Tarkoitukseni on lähitulevaisuudessa remontoida 80-luvun vaatehuoneemme niin, että se on kiva ja käytännöllinen ja toimii hyvin kahden aikuisen arjessa. Haluan tehdä sellaisia valintoja, jotka varmasti toimivat ja siksi haluaisinkin kuulla ajatuksia teiltä, joilla vastaava remontti on jo takana - siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä virhettä ei kannata tehdä perässä.
Tällä hetkellä vaatehuoneratkaisumme perustuu huonoihin ja aikansa eläneisiin hyllyihin, jotka toinen toisensa perään rysähtävät alas. Remontti on siis toivottu muutos! Olen huomannut, että nykyinen järjestelmä ei toimi: kun kiireaamuna kaivelen vaatepinojen keskeltä tai alta mieleisiä vaatteita, pinot näyttävät kaikkea muuta kuin siisteiltä. Ne levähtävät ympäri hyllyjä, eikä vaatteita ole helppo hahmottaa silloin, kun ne on viikattuna korkean pinon puolivälissä. Vaatetornit eivät ole suosikkiratkaisuni ja niinpä ajattelin perustaa tulevan vaatehuoneen vaatetangoille, joilla suurin osa vaatteista roikkuisi siististi henkareistaan. Onko vaatteiden roikottaminen henkareista huono vaihtoehto? Olen kuullut, että jotkut vaatteet venyvät ja vanuvat roikuttuaan henkarista pienen ikuisuuden, mutta onko ongelma todellinen? Minkälaisille materiaaleille hyllysäilytys olisi paras vaihtoehto?
Mitä kannattaa ottaa huomioon vaatehuonetta suunnitellessa? Minkälaisiin ratkaisuihin ja hyllyjärjestelmään olet itse päätynyt?
Olen tutustunut Ikean ja Elfan suunnitteluohjelmiin ja kaipailisin myös kokemuksia näistä ratkaisuista - onko kotonasi Ikean säilytysratkaisu, Elfa vai jokin muu? Miksi, tai miksi ei?
Ohessa on erittäin karkea luonnos sellaisesta säilytysratkaisusta, mistä olen haaveillut. En tiedä ymmärtääkö sitä kukaan muu kuin minä, mutta tämän luonnoksen pohjalta ajattelin aloittaa suunnittelutyön.
saran, 2014-11-05
Heippa,
meillä on vuokrakodissa (johon muutimme keväällä) vaatehuone, joka on toiminut ihan ok. En siis osaa sanoa noista remppajutuista, mutta voin hieman jutustella siitä, miten meidän vaatehuoneemme on toiminut. :)
Meillä isoimman tilan vie takaseinän tanko. Siinä roikotamme kaulupaitoja, pukuja, mun mekkoja ja joitakin siistimpiä paitoja ja hameita. Tangon alla ei ole hyllyjä mikä on mun kannalta hyvä, sillä omistan jonkin verran mekkoja joita haluan siinä roikottaa. Kannattaakin tarkistaa, että tangon alle jää tarpeeksi tilaa, jos omistat paljon mekkoja.
Lyhyellä sivustalla taas oli valmiina pieni kiinteä hylly, joka on toiminut hyvin ja sopii kapeaan tilaan. Siihen olemme laittaneet mm. housuja ja hameita. Lisäksi säilytän näillä hyllyillä neuletakkejani ja villapaitojani. Muistaakseni juuri nuo em. vaatekappaleet ovat sellaisia, joita ei saisi roikottaa, sillä neuleet menettävät muotonsa painonsa vuoksi. Muuten en usko, että ongelmaa on :)
Meillä ongelmana on kaappitilan vähyys, joten vaatehuoneen ylähyllyillä säilötään kaikenlaista tavaraa ja meillä on muun muassa pieni lipasto makuuhuoneessa alushousuille yms. Laukkujani säilytän korissa mekkojen alla, mistä niitä on kyllä välillä vaikea onkia. Olen harkinnut jonkinlaisen oveen ripustettavan säilytysjärjestelmän hankkimista, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.. Korukoukut varmaan sopisivat sulle hyvin siihen oveenkin, jollei sulla ole jotakin paikkaa valmiina.
Tsemppiä remonttiin! :)
Jennalla, 2014-11-25
Kiitos ihan mielettömästi erittäin hyvistä ja kattavista vinkeistä! Näillä päästään taas reipas askel eteenpäin - tosin ei ihan vielä, sillä innostuin sisustamaan makuuhuonetta ja maalaamaan eteistä siinä määrin, että tältä vuodelta "kodin kehitysbudjetti" on nyt käytetty. Mutta hiphei ja hurraa silti: olen ihan superinnoissani kaikista tulevista muutoksista ja kohta pääsen kuvaamaan uutta materiaaliakin kuva-albumeihini!
Kiitos vielä - raportoin sitten, kun vaatehuoneen kanssa on otettu se seuraava askel!