Moikka,
asun ihanassa läpitalon pienessä huoneistossa, jossa makuuhuoneessa on ihana ranskalainen parveke. Se ihanuus vaan vaikeuttaa sisustamista ihan tolkuttomasti, koska huone on kapea. Olen nyt vuosia pärjäillyt kahdella eri sisustusratkaisulla (sängyn paikkaa vaihtamalla), mutta ajattelin kysyä josko joku teistä keksisi jotain hyvää ideaa, koska kumpikaan näistä käytössä olleista ratkaisuista ei ole mikään ideaali ja omat ideat on loppu.
Rajoitteita tuovat myös seuraavat asiat:
Kiinteät kaapit ovat vanhat, joten niissä ei hirveästi tilaa ole (mutta missään tapauksessa en niistä halua luopua!), eli lisätilaa on pakko olla makkarissa (esim. eteiseen ei mahdu mitään säilytysratkaisua pikkuruisen naulakon lisäksi). Lisätilana on tällä hetkellä 115cm leveä "liinavaatekaappi" ja 100cm leveä lipasto joka on vaatevarastona. Sänky on 120cm leveä.
Olen oheisen pohjakaavan piirtänyt mittakaavassa, ja kuten näkyy, niin muitakin hidasteita on. Tulisiko teille mieleen miten tämän saisi järkevästi sisustettua?? Sänkyä en vaihda, mutta kaappeihin voisi olla joku muukin ratkaisu?
Ideoista todella kiitollisena
myy85, 2015-03-12
Itse laittaisin sängyn poikittain n. 60cm päätyseinästä ranskalaisen parvekkeen eteen, pääty vasenta seinää kohti, yöpöytä sängyn oikealle puolelle ja liinavaatekaappi samalle seinälle sängyn ja oven puoliväliin, lepakkotuoli sopinee korkean kaapin eteen :) näin sänky on helppo pedata ja parvekekkin on käytössä :)
Hiia, 2015-03-13
Moikka Maija, kiitti erittäin hyvästä vinkistä! Näin ne vieraat silmät pystyy näkemään asian toisin: Itselläni on aina ollut sänky oikealla laidalla, joko seinän vierellä tai pääty seinää vasten, olen ajatellut että näin sänky on vähän enemmän "piilossa" kun olkkarin ovelta katsoo. Tuoli sopii itse asiassa siihen kaapin eteen, enpä sitäkään ole tullut ajatelleeksi:-)
Iso kiitos!!
-Nina
tuijanorppa, 2015-03-13
Hei...minä laittaisin sängyn kaappirivistön viereen,niin että kaapinovet saa avatuksi...sängyn pääty tietysti oik.seinälle..
Liinavaatekaappi tulisi tuohon 60cm seinälle,niin,että kaapinovet aukeaa huoneeseen päin.
Tuolkn laittaisin patterin viereen nurkkaan kulmittain ja vasemmalle seinustalle sen lipaston...lipasto yläpuolelle laittaisin vielä ison peilin...se heijastaa hyvin valon ikkunasta ja näyttää kuin lisäikkunalta.
Hiia, 2015-03-13
Moikka Tuija, muuten hyvä idea, mutta parvekkeen pariovet aukeaa sisälle päin, joten kaappi tulisi yli puoli metriä oven eteen jonka saisi näin vain raolleen. Mietiskelin kyllä jo aiemmin että pitäisikö lipasto vaihtaa kapeaan korkeahkoon lipastoon, sellaisen sijoitus tuolle pikkuseinälle onnistuisi ja näin tulisi lisää tilaa.
tuijanorppa, 2015-03-13
Hei..minä tarkoitin kyllä,että kaappi tulisi niinkun tuolle pitkälle seinälleoikealle,mutta kiinni siihen 60cm:nseinää,,,,sillä vaatekaappien syvyyshän on sen 60cm.
Hiia, 2015-03-14
No niin tietty, minä jo vähän ihmettelin:-) Juuri tuo järjestys on yksi mitä olen käyttänyt, tällä hetkellä yöpöytä on siinä 60 cm seinällä ja lipasta sängyn toisella puolen. Periaatteessa ok, mutta se miksi tätä järjestystä rupesin miettimään ja muiden ideoita siihen kyselemään on se, että kun sängyn jalkopäädyn kohdalla on vastakkaisella seinällä kaappi, on tila sängynpäädyn ja kaapin välillä aika pieni. Kaappia ei voi kovin lähelle ovea raahata, kun tuntuu siinä vähän pimentävältä. Olen tässä pohdiskellessani pikkuhiljaa kääntynyt sellaiseen ratkaisuun, että rupean tiivistämään säilytystilaa ja heivaan lipaston pois kokonaan. Tässä vuoden alussa olen muutenkin karsinut tavaroita kirppikselle ja kierrätykseen, joten ehkä pystyisin vaatepuolellakin samaan:-) Sängynaluslaatikot varmasti tässä auttavat.
Tällainen pohdinta muiden kanssa oli kyllä todella hyvä ja avartava juttu, olen vähän sellainen kaavoihin jämähtävä tyyppi, eikä tullut mieleenkään aikaisemmin miettiä, että tarvitsenko oikeasti kaksi lisäkaappia, vai voisiko kamoja vähän tiivistää jotenkin. Kiinteässä kaapissa on yksi alakaappi kolmella hyllyllä, joka on minulla ollut kaikenlaisten paperien, albumien yms. paikkana, ne saan jotenkin sijoitettua varmaan olkkarin lipastoon kun rupean kunnolla karsimaan ja miettimään, että mitäs näistä oikein tarvitaankaan......
jenniahokas, 2015-04-01
Hei, minulle tuli hullu idea laittaa sänky keskelle huonetta! Jalkopääty ranskalaista parveketta kohti. Päätypuolelle sitten lipastot ikäänkuin sängynpäädyksi. Aukeaisivat sitten ovelle päin. Näin saisit pukeutumistilan ja lipastot toimisivat yöpöytänäkin tarvittaessa!
Hiia, 2015-04-02
Moi Jenni, tuo olisi ollut ihana idea, saisi tiirailla vielä paremmin partsin ovista ulos ihanaa luontoa, sen takia sänky on ollut mahdollisimman lähellä partsia...... Mutta menisi vähän tukkoiseksi kun ne kiinteiden kaappien ovet aukeaisivat sitten vasten lipastojen ovia. Olen sairastellut monta viikkoa joten muutosprojekti on ollut jäissä, mutta alkuun päässyt kamojen karsiminen alkaa kohta taas uudella innolla:-)